Forum forum wielkiego klubu roverowego RRT Strona Główna forum wielkiego klubu roverowego RRT
forvi o klubie roverowym "RRT"


Rower Wiejski <damka>

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum wielkiego klubu roverowego RRT Strona Główna -> słowniczek
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Rowermaniak




Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

 PostWysłany: Pią 11:07, 25 Sie 2006    Temat postu: Rower Wiejski <damka> Back to top

Budowa
Tradycyjny rower miejski, tzw. holender, zbudowany jest najczęściej na kołach 28-mio calowych (choć spotyka się również rowery z kołami 26-cio i 27-mio calowymi), posiada giętą, szeroką kierownicę, krótką ramę i szerokie siodełko umożliwiające jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada on też zwykle lampki zasilane z dynamo, komplet błotników, osłonę na łańcuch, nóżkę, bagażnik tylny, czasem osłonę tylnego koła czy koszyk.

[edytuj]
Rama
Podobnie jak w przypadku rowerów górskich i crossowych, tak i tu wyróżnia się dwa podstawowe typy ram. Pierwsza jest to rama konwencjonalna (tzw. męska) z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy a z drugiej do górnej części rury podsiodłowej. Drugi typ to rama damska (tzw. damka) z górną rurą znacznie obniżoną w celu wygodniejszego wsiadania i umożliwiająca jazdę w spódnicy (lub sukience). Taka konstrukcja powoduje co prawda pewne osłabienie sztywności konstrukcji ramy ale należy pamiętać, że górna rura pracuje niemal wyłącznie na ściskanie a rower miejski nie jest rowerem wyczynowym. Nie jest to jedyna różnica w stosunku do ramy męskiej, gdyż często rura podsiodłowa w damce ustawiona jest bardziej pionowo, dzięki czemu siedzi się bliżej kierownicy i w bardziej wyprostowanej pozycji.
Wygodniejsza pozycja i wygoda użytkowania powodują, że damki są często używane również przez mężczyzn.

Typowy rower miejski nie należy do najlżejszych. Jego przeciętna masa to około 20 kg (zazwyczaj od 16 do 25 kg). Z tego względu w ostatnich latach coraz więcej nowych modeli rowerów miejskich posiada ramę wykonaną ze stopu aluminium. Obniża to nieco masę roweru, lecz wpływa też na zwiększenie sztywności konstrukcji. Przy braku odpowiedniej amortyzacji, ramy ze stopów lekkich zapewniają komfort jazdy tylko na równej nawierzchni.

[edytuj]
Biegi i hamulce
Tradycyjny rower miejski nie posiada zwykle zmiennych przełożeń, choć to nie jest regułą. Produkowane do dziś rowery typu "old dutch" występują w wersjach tradycyjnych, bez biegów, z jednym hamulcem tylnym typu torpedo.

We współczesnych rowerach miejskich najczęściej stosuje się przerzutki zewnętrzne lub wewnętrzne a ich rodzaj zależy od kraju, producenta i modelu.
W Holandii, która jest najważniejszym europejskim producentem rowerów miejskich, najpopularniejsze są przerzutki planetarne (wewnętrzne, umieszczone wewnątrz tylnej piasty - od 3 do 14 biegów) i hamulce torpedo (popularna "kontra") lub bębnowe (rolkowe, umieszczone w piastach). Wewnętrzne przerzutki i hamulce a także spotykane coraz częściej dynamo w piaście przedniego koła nie wymagają w praktyce regulacji ani konserwacji, działają niezależnie od warunków atmosferycznych i nie są narażone na korozję.
W rowerach niemieckich, szwajcarskich czy francuskich przeważają przerzutki zewnętrzne i hamulce szczękowe.

[edytuj]
Rowery miejskie adaptowane
Oprócz tradycyjnego roweru miejskiego do jeżdzenia po mieście wykorzystuje się także rowery budowane na bazie rowerów górskich i rowerów trialowych. Są to:

rowery ATB - które posiadają koła 26 calowe, ale są podobnie wyposażone jak tradycyjne rowery miejskie
BMX-y - budowane na kołach 24 i 20 calowych, posiadające solidną konstrukcję wziętą z rowerów do trialu, ale dodatkowo zaopatrzonych w przerzutki, błotniki i inne akcesoria typowo miejskie.
Oprócz tych rowerów w mieście często stosowane są rowery składane, które łatwo można transportować wszelkimi środkami transportu

pozdrrooo Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum wielkiego klubu roverowego RRT Strona Główna -> słowniczek Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach